söndag 31 mars 2013

Unos kotletter /kotletter i sambalsås

En av familjens absoluta favoriter på matbordet är när min mamma gör "Unos kotletter"! Uno var under många år sommargranne med mina föräldrar, och ett levande bevis på att man alltså kan laga superb mat även på en campingplats där annars grillröken ligger tät :-)

Döm om min förvåning när jag hittade exakt samma recept i min favoritkokbok med LCHF-recept! Åse och Uno har uppenbarligen samma smak vad gäller god mat :-)

I originalrecepten använder man benfria kotletter, men vi använde fläskytterfilé när vi gjorde den i fredags och det blev hur gott som helst!

Skiva upp filén (ca 600 gr)  alt 8 kotletter och lägg i botten på en ugnsform.
Koka upp 5 dl Cream fraiche, 3 dl grädde, knappt 0,5 dl soya, 2 tsk sambal olek och 1 msk kalvfond. Smaka av med salt och peppar. Häll över köttet och låt gå i ugn på 200* i 45-60 min beroende på hur tjocka skivor köttet har.

Mamma brukar servera pressad potatis till, för som Uno brukar säga så är det bästa sättet att få i sig så mycket av den smarriga såsen som möjligt :-D
Vi valde att bara ha en sallad till.
Såsen som blev över passade alldeles utmärkt som grund för kantarellsåsen min man gjorde dan därpå :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar