fredag 3 februari 2012

Studiedagar, lov och orimliga krav?

Med risk för att trampa ett par vänner som jobbar som lärare på tårna spottar jag nu ur mej dessa funderingar... Inget personligt mot dem förstås, mer mot systemet som sådant!

Visst har det blivit betydligt mer s.k studiedagar och lovdagar för dagens skolbarn än vad det var på våran tid? Detta är inte en reflektion av avundsjuka för att de är mer lediga, nej det är en reflektion av att försöka pyssla ihop sin arbetstid så att barnen verkligen kan vara lediga alla dessa lov- och studiedagar!
Nu har jag ju underbara föräldrar, som numer är pensionärer båda två, som mer än gärna ställer upp som barnvakt när vi inte riktigt får ihop det med att kunna vara lediga från jobben, men det är ändå ett pysslande och knåpande för att kunna lösa detta!

9 veckors sommarlov, 1 vecka sportlov, 1 vecka påsklov, 1 vecka höstlov och 3 veckors jullov. Det är 15 veckor bara där...
Plus strölovdagarna de ploppar ut i samband med helgdagar som t ex kristi himmelsfärd och de ständigt ökade antal studiedagar då även fritids är stängt... 16-17 veckor sammanlagt... Ja, nu är väl de s.k studiedagarna arbetsdagar för lärarna, men ändå...

Jobbar man med nåt annat än just läraryrket så har man 5 veckors ledighet, som man då ska försöka få att räcka till dessa 16 veckor då barnen är lediga! En ekvation som man kan räkna ut med röven och en kritbit att den inte ens är i närheten av att det går att lösa på ett rimligt vis!
Lärarna har nu gått ut med att de vill ha 10000 kr mer i lön/månad eftersom de tjänar så dåligt om man jämför med övriga Europa.. I nyheterna häromdagen visade de en jämförelse med t ex Portugal där lönen var samma, dvs 27000 kr/månad!
Min fundering är ju såklart om övriga Europa verkligen har 15-16 veckors ledighet/år?!

Nu har jag ingen högskoleutbildning såklart, men min lön är betydligt lägre än så, och med 5 veckors ledighet... Rättvist? Nä, inte ett dugg! Jag kan mycket väl tänka mej att ha kvar samma lön med tanke på då att jag saknar högskolepoäng, men att också vara ledig 15-16 veckor/år istället!
 Lärarna kanske borde testa på att jobba som "normalt" folk och försöka pyssla ihop all ledighet. Är det rimligt att kräva en högre lön när man jobbar i genomsnitt 10 veckor mindre än alla andra??

Ja, ja, det är ju som sagt med risken att jag trampar ett par av mina vänner på tårna med detta inlägg, men jag ber er i så fall att inte ta det personligt! Var och en är ju sig själv närmast, och vem vill inte arbeta mindre men kvittera ut en högre lön? :)

Sen igår fm har det varit strömavbrott till och från här. Hoppas verkligen strömmen är här för att stanna nu, blir ju svinkallt direkt med tanke på att det är ca -15 ute!

ha nu en skön fredag!   /A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar