onsdag 3 augusti 2011

Matdagbok

Man kanske inte tror att man stoppar i sig så mycket på en dag, men om man skriver ner allt man äter på en dag är det faktiskt lättare att hoppa över den där extra ostskivan, kexen man plockar i sig under tiden maten håller på att bli färdig, eller den där godisbiten man skulle ta som blev tio..
När jag var med i viktväktarna för många år sedan förde jag matdagbok, med ett väldigt bra resultat. Kilona försvann, och lyckades hålla sig borta under flera år, med untagtag för de månader mellansonen låg i magen, men sen försvann både grav.kilona och lite till med hans ihärdiga ätande... Värre var det då efter dotterns vistelse i magen. Inte mycket försvann, och sen har det byggts på undan för undan... Har ju tyvärr inte begåvats med de gener som gör att man rasar i vikt vid stress och annan skit, utan snarare tvärtom..
Hur som helst, det här med matdagboken då. Nu följer jag inte viktväktarnas program, utan snarare en liten egen variant, mer i GI-stil, men det är nog ändå ett bra sätt att skriva ner vad man petar (eller slevar kanske) i sig. Räknar ju varken s.k points eller kalorier, utan försöker mer undvika det som jag vet lägger sig som bomull runt både hjärta och midja.

Nu tänker jag inte redovisa allt här, men dagens frukost såg t ex ut såhär:

Lättyoghurt med havrekli och krossade linfrön.

Till middag blev det detta:


Kycklingfilé, lite bacon, champinjoner, vitlök och babyspenat. Ihopgojsat med en liten klick cream fraiche med chilismak. Mumsfilibabba!

Nähä, bäst att sätta lite fart, ska fixa lite inför morgondagen då det kommer en kollega och en f.d kollega på besök. Ska bli riktigt kul. F.d kollegan bor ca 80 mil härifrån, så det blir ju inte var dag man träffas precis. Sist var det 3 år sen! Ska se vad jag kan hitta på för gott (och inte allför onyttigt då) att bjuda på!

ha de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar