torsdag 27 september 2012

Chockupplevelse

Igår var jag med om en av de värsta upplevelserna i mitt liv!
Hade jobbat natten till igår och tänkte passa på att ta min promenad innan jag skulle hämta barnen.
Tog lite snabblunch och som uppladdning inför promenaden tog jag en näve cashewnötter. bra energi tänkte jag..


Nötter är ju nåt jag ätit väldigt mycket den senaste tiden, detta var dock en ny sort jag köpt dagen innan..

Efter en stunds promenad börjar jag må illa, känns nästan som jag behöver kräkas. Först tänker jag att det är för att jag tog promenaden så snabbt inpå maten. När det inte går över tänker jag att det kanske var nåt fel på kycklingen jag åt. Snabbar därför på, vill ju inte kräkas på vägen där precis..
Börjar må mer och mer konstigt, och rätt som det är börjar läppnarna kännas väldigt svullna och jag börjar bli yr och få svårt att andas.
När andningen blir mer o mer påverkad ringer jag mina föräldrar, som bor inte så långt ifrån där jag befann mej. Som tur var pappa hemma och han kom på en gång och mötte upp mej. Vi körde snabbt till vårdcentralen, där jag stapplade in i väntrummet med läppar större än Victoria Silvstedt, ögon som stod ut som pingpongbollar, allmänt panikslagen och inte kunde mer än väsa, så täppt var jag i halsen. De andra i väntrummet fick sig nog en syn de sent ska glömma, var ju inte i mitt snyggaste form direkt.. ;)
Snabb hjälp av supergullig ssk och läkare, de matade i mej både cortison, allergitabletter och sen ett par sprutor adrenalin och jag fick äntligen luft igen.
Ambulansen var snabbt på plats och sen blev det en tur till sjukhuset där jag fick stanna för observation över natten.

Har nu fått medicin som jag alltid ska ha med mej, ifall det händer igen. Man blir ju såklart skiträdd när sånt här händer, och jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver uppleva det igen!
Är väldigt tacksam för den goda och snabba omvårdnaden jag fick på både vårdccentral, i ambulansen, på akuten och MAVA!
Ni är guld värda!!

Nu är jag hemma igen, är fortfarande väldigt skakig av all medicin, så det blir att ta det lite lugnt här ikväll. Skulle varit med och firat en jobbarkompis som fyllt år, men det blir det ju tyvärr inget med.

Får väl knapra lite morötter, för det är slut på att smaska nötter och allt som innehåller spår av..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar